カリキュラムの展開過程の明示化 -授業実践の様相-解釈的研究-
English
日本語
DSpace Home
→
02.紀要 Bulletin of University and Institutes
→
061.人間科学論集 Studies in human sciences
→
第14巻2号 (2019)
→
View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
カリキュラムの展開過程の明示化 -授業実践の様相-解釈的研究-
田代, 裕一
Researcher profile
Other Titles:
An Interpretative Study on the Verbal Aspect of Clarifying Process of Curriculum Implementaion:An Interpretative Study on the Verbal Aspect of Lesson Practice
Alternative:
Tashiro, Yuichi
URI:
http://repository.seinan-gu.ac.jp/handle/123456789/1655
Date:
2019-02
Abstract:
本研究は授業研究、特に質的な授業分析がカリキュラム研究にどのように貢献できるのか、その可能性について探るものである。筆者は、授業研究にはカリキュラム研究と相対的に独立した固有の役割・意義があると考えているが、これまで、生活科や社会科で同一単元での授業を連続して分析して、カリキュラム展開や評価に関する研究を試みた。今回、研究対象として総合的な学習を取り上げ、単元レベルでどのようにカリキュラムが展開されているのか(学習内容がいかに生成・発展しているのか)、質的な授業研究を通して明らかにしたいと考えた。
Publisher:
西南学院大学学術研究所
Alternative:
Seinan Gakuin University Academic Research Institute
ISSN:
1880-3830
Journal Title:
西南学院大学人間科学論集
Volume:
14
Issue:
2
Start Page:
85
End Page:
119
Show full item record
Files in this item
Name:
hs-n14v2-p85-119- ...
Size:
3.016Mb
Format:
PDF
View/
Open
This item appears in the following Collection(s)
第14巻2号 (2019)
第14巻2号
Search DSpace
Search DSpace
This Collection
Browse
All of DSpace
Communities & Collections
By Issue Date
Authors
Titles
Subjects
This Collection
By Issue Date
Authors
Titles
Subjects
Link
Seinan Gakuin University
Seinan Gakuin University TOP
Library
Organization for Education and Research
Researcher Database